Puntentelling

3×21 rallypoint systeem

  • een partij wordt gespeeld om 2 gewonnen games
  • de speler(s) die het eerst 21 punten scoort wint de game, tenzij er geen 2 punten verschil zijn (dus ingeval 21-20). In dat geval wordt er doorgespeeld tot 2 punten verschil (bijvoorbeeld 26-24). Dit gaat door tot maximaal 30, degene die het 30e punt scoort (dus 30-29) wint de game
  • de speler(s) die een game wint begint met serveren in de volgende game

wisselen van speelhelft

  • na afloop van elke game
  • in de derde game zodra één der partijen 11 punten heeft gescoord (indien men dit vergeten is dan moet men alsnog van speelhelft wisselen zodra de vergissing is opgemerkt; de bereikte stand blijft gehandhaafd)

serveren en scoren – enkelspel

  • de service moet vanuit het rechter serveervak worden geslagen als de serveerder een even aantal punten heeft gescoord in de game
  • de service moet vanuit het linker serveervak worden geslagen als de serveerder een oneven aantal punten heeft gescoord in de game
  • als de ontvanger een fout maakt, of als de shuttle niet langer in spel is omdat deze binnen de speelhelft van de ontvanger de vloer raakt, scoort de serveerder een punt. De serveerder serveert dan opnieuw, echter vanuit het andere serveervak
  • als de serveerder een fout maakt, of als de shuttle niet langer in spel is omdat deze binnen de speelhelft van de serveerder de vloer raakt, scoort de ontvanger een punt. De serveerder verliest het recht van serveren en de ontvanger wordt dan de nieuwe serveerder

serveren en scoren – dubbelspel

  • de speler van de serverende partij serveert vanuit het rechter serveervak, als zijn partij een even aantal punten heeft gescoord in de game
  • de speler van de serverende partij serveert vanuit het linker serveervak, als zijn partij een oneven aantal punten heeft gescoord in de game
  • bij elke servicebeurt moet de service beurtelings vanuit het andere serveervak worden geslagen
  • de spelers van de ontvangende partij wisselen niet van serveervak totdat zij een punt scoren tijdens de eigen servicebeurt
  • als de ontvangende partij een fout maakt, of als de shuttle niet langer in spel is omdat deze binnen de speelhelft van de ontvangende partij de vloer raakt, scoort de serverende partij een punt, en serveert de serveerder opnieuw vanuit het andere serveervak
  • als de serverende partij een fout maakt, of als de shuttle niet langer in spel is, omdat deze binnen de speelhelft van de serveren­de partij de vloer raakt , scoort de ontvangende partij een punt. De serverende partij verliest het recht van serveren en de ontvangende partij wordt de nieuwe serverende partij

opstellingsvergissing bij serveren

  • een speler maakt een opstellingsvergissing als:
    • hij voor zijn beurt serveert of ontvangt
    • staande in het verkeerde serveervak, heeft geserveerd of de service heeft ontvangen
  • wanneer een opstellingsvergissing wordt gemaakt moet gewoon worden verder gespeeld waarbij de vergissing niet wordt gecorrigeerd en de nieuw ontstane situatie wordt gehandhaafd